banner

PENAJA

PEMINATKERIS
TERJAH
TERJAH
DIARIHAMIL
MYFADHLINSAKINA
MYFADHLINSAKINA
GELOMBANGPUTIH
GELOMBANGPUTIH
TERJAH
Advertise Now!
LETAK MAKLUMAT IKLAN
LETAK MAKLUMAT IKLAN

nuffnang 3

Peminat

Khamis, 3 Jun 2010

Adat berkawan

Assalamualaikum... terima kasih atas sokongan kalian kepada saya semasa saya bercuti dari berblog. Rindu rasanya bila tak tulis entri, kali ini saya ingin berkongsi mengenai hubungan sosial dalam masyarakat. Macam mana untuk buat diri ini disenangi oleh orang sekeliling kita, mari rungkaikan bersama.

Jadilah pendengar yang baik
Dalam kehidupan seharian kita di dunia tidak lari daripada pembelajaran, setiap hari mesti ada sahaja yang kita pelajari, tak kira apa benda sekalipun. Jadi untuk jadi orang yang disenangi, kita seharusnya menyenangkan hati orang lain dengan cara menjadi pendengar yang baik (dalam perkara yang baik, kalau fitnah dan mengumpat tu tak perlu). Insyah Allah mereka juga nanti akan menjadi pendengar yang baik kepada anda.

Cubalah belajar memahami orang lain
Sepanjang perbualan berlangsung cuba fahami sifat-sifat mereka, jangan asyik nak mereka sahaja yang ikut rentak kita, biarkan mereka ikut dengan kerelaan hati. Apabila mereka seronok dengan kita, maka tidak payah untuk mereka ikut rentak kita. Barulah teman-teman tidak benci dengan kita.

Penampilan diri harus dijaga
Pada zaman kecil dulu mak ada pesan pada saya "biarlah pakai baju koyak dan bertampal asalkan bersih dan kemas". Dalam maksud kata-kata mak ini. Apa kaitan dengan tajuk kecil ini?? Ada.... Kita mesti sentiasa berpakaian kemas dan tak salah jika pakai wangian asal tidak keterlaluan barulah orang akan senang dengan kita. Kita juga mesti pandai menilai perkara yang berlaku di sekitar kita.


Berikan pandangan bernas dan jangan kedekut kongsilah dengan teman.

Tajuk kecil ini memang sesuai dengan blogger sekarang yang tidak lokek dalam hal berkongsi. Namun dalam keadaan "live" apabila bersemuka/ bersembang, pandai-pandailah pilih tajuk dan dalam hal memberikan pandangan, kongsilah yang baik-baik, sebab sebagai manusia kita memang tidak lari dari masalah. Mungkin hari ini dia punya masalah, mungkin esok kita "pulak" yang perlukan pandangan mereka.


Biar ikhlas, jangan berpura-pura

Bersikap jujur pada diri sendiri adalah perkara yang baik. Apabila kawan-kawan melihat sikap bersungguh-sungguh kita akan membuatkan kawan-kawan akan lebih menghormati kita.
Pastinya si A yang lihat si B menghormati diri B, Si A juga akan belajar menghormati dirinya sendiri.

Bukan mudah hendak buat orang agar hormati/selesa dengan diri kita, tapi bukanlah susah untuk melakukannya jika kena dengan caranya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Senarai Blog Saya

Diri Masih Mencari

Saya merupakan seorang yang masih mentah dan masih mencari ilmu, blog ini di lahirkan sebagai tempat untuk berhubung dan mencari kenalan, bagi sesiapa yang mengetahui tempat membuat/ menempah parang, keris, sarung parang/keris bolehlah berkongsi, juga untuk memartabatkan senjata ini agar tidak luput ditelan zaman. Hargailah seni yang kita miliki






Catatan Popular