banner

PENAJA

PEMINATKERIS
TERJAH
TERJAH
DIARIHAMIL
MYFADHLINSAKINA
MYFADHLINSAKINA
GELOMBANGPUTIH
GELOMBANGPUTIH
TERJAH
Advertise Now!
LETAK MAKLUMAT IKLAN
LETAK MAKLUMAT IKLAN

nuffnang 3

Peminat

Jumaat, 4 Jun 2010

Majlis Perkahwinan di Temerloh

Temerloh,bandar yang terkenal dengan masakan ikan patin, juga dikenali sebagai bandar ikan patin,sepanjang aku menetap di bandar ini, aku melihat beberapa kelainan dari segi bahasa,adat dan aku dapat lihat yang semangat bergotong royong masih tinggi di sini
pada kali ini aku cuma ingin mengupas tentang persiapan majlis perkahwinan bagi masyarakat temerloh iaitu:-
-Mesyuarat
-Gotong royong buat sabak
-Gotong royong cari umbut kelapa
-gotong royong masak nasi manis

Mesyuarat
beberapa hari sebelum sesuatu majlis dilangsungkan,tuan rumah dan penduduk/jiran akan mengadakan perbincangan dan pembahagian tugas supaya sesuatu majlis dapat dilangsungkan dengan jayanya

Gotong-royong buat sabak
sabak ialah lubang yang digali untuk dijadikan tempat pembakaran, kebiasaanya 3 lubang yang digali,saiznya hampir sebesar kawah dan fungsinya adalah untuk meletak kawah diatasnya dan dinyalakan api di dalam lubang sabak

Nasi manis
Sekalipun ianya digelar nasi manis tetapi ia sebenarnya dibuat daripada pulut, kaedah membuatnya pertama sekali pulut tersebut dimasak seperti biasa dan kemudiannya di masukkan kedalam kawah yang berisi air gula

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Senarai Blog Saya

Diri Masih Mencari

Saya merupakan seorang yang masih mentah dan masih mencari ilmu, blog ini di lahirkan sebagai tempat untuk berhubung dan mencari kenalan, bagi sesiapa yang mengetahui tempat membuat/ menempah parang, keris, sarung parang/keris bolehlah berkongsi, juga untuk memartabatkan senjata ini agar tidak luput ditelan zaman. Hargailah seni yang kita miliki






Catatan Popular